Herken je onderstaande voorbeelden? Dan is reflexintegratie misschien wel de oplossing:
- Bewegingsonrust
- Slecht handschrift
- Problemen met rekenen en/of lezen
- Motorisch onhandig
- Slecht evenwicht
- Bedplassen
- Hekel aan strakke kleding/ labeltjes
- Snel schrikken
- Grenzeloos of juist geen grenzen durven aangeven
- Opvallend gedrag
- Concentratieproblemen
- Faalangst of andere vormen van sociaal-emotionele problemen
- Etc.
Wat is reflexintegratie?
Reflexintegratie: Door middel van ritmische bewegingen worden actieve reflexen – die problemen rondom leren, bewegen en gedrag veroorzaken – geïntegreerd in je systeem.
Primaire reflexen
Ieder kind wordt geboren met bewegingspatronen waarmee ze op hun omgeving reageren. Die bewegingspatronen heten reflexen en vinden plaats achter in je brein, de hersenstam of ook wel reptielenbrein genoemd. Dit is puur voor overleving, dus primair.
Een van de bekendste primaire reflexen is de MORO-reflex. Ik licht deze graag toe om zo een klein beetje een beeld te krijgen van wat reflexen inhouden. Als een pasgeboren baby’tje schrikt, neemt hij een teug adem (overleving), spreid zijn armen en benen en begint te huilen.
Langzamerhand leren ze te vertrouwen op hun omgeving, worden nieuwe geluiden en beelden bekend en verdwijnt deze reflex naar de achtergrond. Hier wordt plaats gemaakt voor een schrikreactie waarin het middenbrein en de neo-cortex (denkbrein) gebruikt worden.
Voorbeeld: Er klinkt ergens een harde knal. Hoe reageer jij?
- Je schrikt en blijft stilstaan (bevriezen)
- Je schrikt en rent er heen om te kijken (vecht)
- Je schrikt en rent weg van het geluid (vluchten)
De reactie op bovenstaand voorbeeld geeft weer hoe en of jouw moro-reflex vanuit de vroegkinderlijke ontwikkeling is geïntegreerd in je systeem.
In de eerste levensjaren verdwijnen deze automatische reflexen en maken ze plaats voor bewuste bewegingen. Het lichaam zorgt er stapje voor stapje voor dat alle bewegingen zich integreren en kan zich hierdoor steeds verder ontwikkelen. Het zijn neurologische bouwstenen die uiteindelijk van levensbelang zijn voor al je (schoolse)vaardigheden en bewegingen en gebruik je de rest van leven.
- Grijpen naar speelgoed is begrijpen hoe je, je handen moet gebruiken
- Voelen is het leren onderscheiden van warmte en kou, hard en zacht, ruw of glad etc.
- Rollen om te begrijpen dat je lijf een linker-, en een rechterkant heeft, maar ook een voorkant en een achterkant
- Optrekken om je boven-, en onderkant te ontwikkelen
- Kruipen, om je linker-, en rechterkant samen te laten werken om vooruit te komen
- Gaan staan, om je evenwicht en balans te vinden om vervolgens te gaan lopen (houdingsreflex)
Wat als bepaalde reflexen niet goed geïntegreerd zijn?
Als er nog actieve reflexen zijn kun je een blokkade hebben in bepaalde taken die je moet verrichten. Die taken zijn heel uiteenlopend. Dit kan op lichamelijk vlak, maar ook op sociaal-emotioneel of cognitief gebied zijn. Van nature ga je dan compenseren en zie je dit weer terug in beweging, gedrag of leren.
NB: een trauma kan ervoor zorgen dat reflexen die voorheen geïntegreerd waren, weer actief worden!
Wat doet een reflexintegratie trainer?
Middels ritmische, eenvoudige, bewegingen kun je reflexen in het lichaam (opnieuw) integreren. De oefeningen zorgen ervoor dat er nieuwe verbindingen gemaakt worden in de hersenen. Met deze nieuwe verbindingen kunnen problemen afnemen en (mits er volgens de richtlijnen van de trainer) zelfs helemaal verdwijnen.
Let op: Ga NÓÓIT zomaar zelf aan de slag of geef de oefeningen door, want door de bewegingen onjuist te doen kan je systeem overbelast raken.
NB: Niet ieder kind krijgt dezelfde oefeningen mee voor hetzelfde probleem.
Ik werk volgens de methode van Rhythmic Movement Training International. Voor meer informatie hierover verwijs ik u graag door naar: https://www.rhythmicmovement.org/